Call for Papers: Konferenz Surrealismen Paris 2020

Bewerbungsschluss 31. Mai 2020

SURREALISMEN PARIS 2020
6. – 9. November 2020
Organisiert von der American University of Paris, dem Deutschen Forum für Kunstgeschichte (DFK Paris), der Universität Lyon-Saint-Étienne und Universität Sorbonne Nouvelle-Paris
3. Bewerbungsfrist: 31. März 2020

Surrealismen Paris 2020 ist die dritte Konferenz der International Society for the Study of Surrealism (ISSS)
Nach den ersten beiden Konferenzen der ISSS, 2018 an der University of Bucknell, USA, und im August 2019 an der University of Exeter, England, bitten wir erneut um Vorschläge für Vorträge im Rahmen der Konferenz SURREALISMEN PARIS 2020, die im November 2020 stattfinden wird. Neben Sitzungen und Roundtables wird diese Konferenz auch andere Formate wie Filmvorführungen, lyrische Lesungen und Ausstellungen beinhalten.

The International Society for the Study of Surrealism (ISSS) aims to facilitate cross-disciplinary and interregional exchange by organizing events and facilitating channels of information worldwide. The mission of the ISSS is to incorporate and promote new scholarship on global surrealism, as well as to introduce new ways to approach its various literary and artistic expressions. In addition, we seek to foster exchanges between practicing artists, writers, surrealists, and the scholarly community for whom surrealism (past and present) is a field of ongoing inquiry.
The year 2020 is an anniversary year for surrealism, marking the publication of Les Champs magnétiques by André Breton and Philippe Soupault, as well as the second version of the journal Littérature which, inspired by Dada, provided the foundation for the surrealist avant-garde.
In 1935, Benjamin Péret wrote that “to avoid its own desiccation,” Surrealism had to “bypass the narrow borders of France and adopt an international presence.” Our transversal and interdisciplinary Parisian conference will be the occasion to interrogate broadly, without reducing it to a narrow theme, this internationalization of surrealism, up to including the emergence of global surrealism on the globalized market today. The international audience of Surrealism, in Europe and beyond, raises multiple questions: Where and by what means did the movement spread? What resistance or adherence did surrealist ideas meet in different cultural contexts? What were the modalities of surrealism’s reception in Europe and on the other continents? How did the relations between the supposed “center” (Paris) and the “peripheral groups” develop? How did the ideas of surrealism evolve due to this international expansion? Did the latter contribute to the loss of its initial nature or, on the contrary, to its necessary and vital renewal? Did the progressive commodification, aestheticization and museumification of surrealism undercut the political revolt and the poetic exigency the movement embodied? In other words, what is surrealism today: what poetic subversion, political revolt, or opposition does it still nurture and express?

Die Vorschläge für Einzelpräsentationen (20 Minuten) müssen eine Zusammenfassung von 250 Wörtern, einen Titel, die aktuelle Tätigkeit/institutionelle Anbindung (falls zutreffend), eine E-MailAdresse und Postanschrift, sowie eine Kurzbiografie des Referenten enthalten. Wir empfehlen nachdrücklich Vorschläge für vororganisierte Panels, die aus 3-4 Beiträgen bestehen; diese Vorschläge müssen einen zusätzlichen Absatz enthalten, in dem die Hintergründe für das Panel mit einem Titel erläutert werden. Roundtables und andere alternative Formate sind ebenfalls willkommen. Wir freuen uns über Vorschläge von Doktoranden, die sich mit Themen rund um den Surrealismus befassen, sowie von freischaffenden Künstlern, Filmemachern, Dichtern und Schriftstellern, die ihre Arbeiten in einem wissenschaftlichen Kontext präsentieren möchten.

Die Vorträge werden auf Französisch, Spanisch oder English gehalten.

Bitte senden Sie Ihre Vorschläge spätestens bis zum 31. März 2020 an folgende Adresse: isssparis2020(at)gmail.com Die Bewerber werden spätestens bis zum 31. Mai 2020 über ihre Annahme per E-Mail informiert. Konzeption und Leitung Julia Drost (Deutsches Forum für Kunstgeschichte, DFK Paris) Fabrice Flahutez (Université Lyon-Saint-Étienne) Olivier Penot-Lacassagne (Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3) Iveta Slavkova (American University of Paris)

Veranstaltungsorte: Sorbonne Nouvelle-Paris, The American University of Paris